jak tělo hubne..

15. května 2008 v 21:19 | tekylka |  ♥ zdravé hubnutí ♥
stačí kliknout a můžeš číst =o)

Pro zhubnutí je třeba změnit své stravovací návyky Ke zhubnutí jednoho kilogramu týdně je potřeba snížit denní energetický příjem až o 4200 kilojoulů. Jíst méně a cvičit, to je základní pravidlo, které je nezbytné pro snížení hmotnosti. Kolik potravin vlastně můžeme sníst, abychom hubli, nebo alespoň nepřibírali? Kolik energie denně tělo potřebuje k tomu, aby mohlo fungovat? Většinu, tedy zhruba 70 procent energie, kterou tělo přijme, spotřebuje na zabezpečení tzv. bazálního metabolismu. Jde o základní složku energetické spotřeby, která je nezbytná pro zajištění základních životních pochodů za normální teploty a za úplného tělesného i duševního klidu.
K zabezpečení bazálního metabolismu potřebují muži v průměru 7140 kJ a ženy 6300 kJ. Tuto energii spotřebuje tělo, i kdyby člověk celý den spal. Další energii potřebuje na zpracování a trávení přijaté potravy. Tím se "zbaví" asi osmi až 12 procent. Pohybová aktivita spaluje asi dvacet až třicet pět procent energetického příjmu. Z toho vyplývá, že muž spotřebuje denně zhruba 10 200 kilojoulů, žena 9000 kilojoulů. Muž tedy například může denně sníst bez toho, aby ztloustl, 0,5 kilogramu kuřete, 200 gramů brambor, 200 gramů chleba (asi pět krajíčků), 0,5 litru mléka, 200 gramů bílého pečiva (čtyři rohlíky), 200 gramů kysaného zelí a jedno jablko. Ženy, které si chtějí udržet svou váhu, musí proti mužům sníst o třetinu méně. Každopádně také velmi závisí na tělesné aktivitě (viz tabulka). Jak si udržet správnou váhu? Nezbytné je mít správný odhad nejen energetické hodnoty potravin, ale i jejich množství, tedy především váhy.
Je možné sehnat si tabulky a několik dnů po sobě počítat energetickou hodnotu konzumovaných potravin. Nemusíte přitom celý den běhat s kalkulačkou a počítat každý joul. Jde o to, získat přiměřený odhad. Pro většinu těch, kteří netrpí nadváhou, stačí, když budou pravidelně čtyřikrát až pětkrát denně jíst a při svém výběru budou dodržovat jednoduché počty. To znamená jeden předkrm, jedno hlavní jídlo, jeden salát, jeden moučník. Pokud jde o velikost porcí, je třeba vycházet ze standardních porcí podávaných v běžných (nepříliš drahých) restauracích. V případě jídel, konzumovaných mimo hlavní jídla, by měl být maximální počet jedna (jedna zmrzlina, jeden bonbon...). To platí i pro vydatnější svačiny (jeden koláč...). V případě sypkých potravin (ovesné vločky, kukuřičné lupínky) je dobrým měřítkem hluboký talíř nebo kompotová miska. Denně je možné sníst také dva kusy ovoce. Rohlíky, krajíce chleba nebo buchty, jsou-li součástí některého z hlavních jídel, by rovněž neměly přesáhnout počet dvou kusů. Velikost porcí příloh a polévek je nejlépe měřit polévkovou naběračkou. Dostatečné jsou jedna až dvě sběračky polévky, rýže, fazolí, zeleniny, brambor. Důležité je jen opatrně mastit a solit. Znalost energetické hodnoty potravin je důležitá, abyste se přiměřeně zachovali v situaci, kdy máte možnost volby. To znamená, že na party místo chlebíčku se šunkou zvolíte jablko. Například denně ušetříte 420 kJ, když si nevezmete 20 gramů čokolády. Budete-li to dodržovat denně, můžete za rok zhubnout o pět kilogramů.
Ten, kdo chce zhubnout, musí energetický příjem snížit na 3000 až 6000 kJ za den. V praxi to znamená, že žena vysoká 160 cm by při redukční dietě měla spotřebovat jen takové množství potravin, jejichž energetická hodnota nepřekračuje 3000 až 6000 kJ. Pro muže vysokého 173 centimetrů je tato hranice mezi 3750 až 7500 kJ. Vždy je třeba počítat s tím, že ve vyšším věku tělo potřebuje méně energie. Ke zhubnutí půl kilogramu za týden je třeba snížit energetický výdej o 2100 kJ denně. Ti, kteří chtějí zhubnout o kilogram týdně, by museli snížit dosavadní energetický příjem o 4200 kJ denně. U dětí a dospívajících by neměl denní energetický příjem klesnout pod 4800 kJ, u dospělých pod 3000 kJ. Při nižším energetickém příjmu se organismu již nedostává některých látek, které jsou nezbytné pro jeho činnost. Hubnutí půjde samozřejmě rychleji, pokud člověk zvýší svou pohybovou aktivitu. Tu je třeba však udržet dlouhodobě, aby zhubnutí bylo trvalé. Ani pohyb se nesmí přehánět. Podle tepu lze zjistit hranici únosné námahy. Počet tepů při zatížení nesmí překročit 180 minus věk (např. 180 - 35 = 145 tepů za minutu)
Je třeba si uvědomit, že energetická potřeba je individuální. Někdo může jíst, co chce a v jakémkoli množství, jiný přibere po každém rohlíku. Zdá se, že tělo má snahu regulovat svoji váhu stejně jako ostatní funkce, např. teplotu, na určité biologické úrovni. Důsledkem této teorie je skutečnost, že organismus bude automaticky chránit svoji ideální biologickou váhu před změnou a v případě změny bude mít snahu ji získat zpět. To znamená, že tělo je naprogramováno na určitou váhu. Ta se však často neshoduje s ideálem krásy. Pokud se zvýší příjem potravy, má tělo snahu váhu nezvýšit. To platí i naopak. Snížení příjmu potravin tedy nemusí nutně a okamžitě znamenat hubnutí. Čím větší snaha těla udržet si svoji ideální váhu, tím se jednotlivci hůře hubne.
sežráno z časáku
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 evulka :o) evulka :o) | Web | 15. května 2008 v 21:24 | Reagovat

hezu blog:)

2 eli eli | Web | 15. května 2008 v 21:27 | Reagovat

mas u me diplomek

3 marty321 marty321 | Web | 23. října 2008 v 19:01 | Reagovat

každý kdo chce zhubnout se musí hýbat...proto klikejte na web...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama